CITROEN 2CV | 1987 | ROOD

CITROEN 2CV | 1987 | ROOD

De Citroën 2CV heeft vandaag de dag de status van klassieke cult bereikt. Het is misschien wel de meest iconische en herkenbare Franse auto. Maar hoe ontstond de 2CV en wat maakt deze auto’s zelfs nu nog zo populair? Door zijn eenvoud, comfortabele vering en (voor die tijd) zeer goede weggedrag, groeide de eend in de jaren 50 en 60 uit tot goedkoop vervoermiddel voor het grote publiek. In de jaren zeventig kreeg de eend meer een geitenwollensokken-status, om vanaf de jaren 80 uit te groeien tot een echte liefhebbersauto.

De 2CV of ‘deux chevaux’ werd ontworpen om te voldoen aan de vraag van het Franse volk om sneller en beter vervoer dan paarden en karren. Citroën produceerde hun Traction Avant al sinds 1934, maar alleen de rijken konden zich deze veroorloven. Dus gaf vice-president en hoofd engineering & design van Citroën, Pierre Boulange, zijn ontwikkelteam de taak een eenvoudige en betaalbare auto te maken. Deze nieuwe, betaalbare auto moest sterk en licht zijn, met een motor die krachtig genoeg was om ten minste 4 personen en 50 kilo aan extra gewicht van A naar B te brengen. Het was zelfs zo dat een van de vereisten was dat je met de auto door een weiland zou moeten kunnen rijden met een emmer vol eieren zonder deze te breken. Nog nooit zo druk bezocht, de Citroën stand, kwam ‘het volk’ in aanraking met een revolutionaire mechaniek. Licht, erg economisch en goedkoop, precies wat men nodig had om het Franse platteland te bevrijden van paard en wagen. Genoeg om twee boeren, een zak met aardappelen en een schaap naar de markt te vervoeren! Het resultaat? Een auto met een canvasdak, een watergekoelde motor aan de voorzijde en een zeer flexibele ophanging. Een paraplu op vier wielen.

In 1939 rolden de eerste 2CVs uit de fabriek, 250 in totaal, en ze kregen warme ontvangst van het Franse volk. Eindelijk kon de productie van de 2CV beginnen, maar op 2 september dat jaar verklaarde Duitsland de Tweede Wereldoorlog. Vanwege de oorlog moest de assemblagelijn worden gebruikt om militaire uitrusting te maken en stopte de productie van de 2CV. Eind 1948 introduceerde Citroën op de Parijse Motor Show de versie die we nu kennen. Productie begon in juni 1949 en de auto heette de 2CV A. De pers was vol lof over het gebruiksgemak en de robuustheid van de 2CV. In eerste instantie was de eend alleen beschikbaar voor mensen die haar echt nodig hadden, huisartsen hadden bijvoorbeeld voorrang. Na enige tijd kwam de auto ook beschikbaar voor de Nederlandse markt, tegen die tijd was het succes van de eend niet meer te stuiten. In februari 1989 stopte de Franse productielijn. Er werden over de hele wereld 5.114.940 2CVs geproduceerd, en hiermee is de 2CV een iconische auto en een symbool van vreugde!

Deze rode 2CV huren?

Deze prachtige rode Club S6 stamt uit de laatste jaren van de productie, ’87, en is een echte rijdersauto! De auto is origineel in Nederland geleverd, maar heeft jarenlang dienst gedaan als vervoersmiddel in de Bourgogne bij een Nederlandse importeur van Franse siroop! Te huur in alle regio’s: Groningen, Friesland, Flevoland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Brabant, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Limburg en Zeeland.

Prijs per dag?
225,-
Zelf rijden?
Zelf rijden

Meer informatie?

Wil je meer informatie, een offerte of een proefritje aanvragen? Neem dan contact met ons op.